مبل کلاسیک صورتی مدرسه از نظر ارگونومی نامناسب اغلب یکی از دلایل اصلی مشکلات شدید وضعیت بدن در بزرگسالی در نظر گرفته می شود.
این مطالعه به منظور تعیین مناسب بودن ارگونومیک مبلمان آموزشی در سالن های سخنرانی در دانشگاه عبادان به عنوان مطالعه موردی طراحی شده است.
برای انتخاب شرکت کنندگان برای این مطالعه از نمونه راحتی استفاده شد.
سالن های سخنرانی بر اساس ظرفیت، طراحی و ابعاد مبل کلاسیک طوسی انتخاب شدند، تعداد ۲۴۰ دانش آموز (۱۲۰ پسر و ۱۲۰ دختر) در این مطالعه شرکت کردند.
تناسب ارگونومیکی سالنهای سخنرانی با تحلیل عدم تطابق بین ابعاد آنتروپومتریک دانشجویی و ابعاد مبل کلاسیک شرکتی و همچنین با تحلیل طراحی و جهتگیری سالنهای سخنرانی تعیین شد.
داده ها با استفاده از آمار توصیفی میانگین، انحراف معیار، دامنه و میانه تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج نشان داد که در قد بین مردان و زنان تفاوت معناداری وجود دارد اما بین سایر متغیرهای تن سنجی اندازه گیری شده تفاوت معنی داری وجود ندارد.
حدود ۲۰٪ از شرکت کنندگان دارای ارتفاع مبل کلاسیک سفید طلایی مناسب بودند، در حالی که ارتفاع صندلی برای ۸۰٫۴٪ باقی مانده نامناسب بود.
از سوی دیگر، ۲۳٫۳ درصد دارای عمق صندلی مناسب بودند در حالی که برای ۷۶٫۷ درصد از شرکتکنندگان نامناسب بود و ۹۹٫۶ درصد از شرکتکنندگان دارای فضای خالی میز مناسب بودند اما ۰٫۴ درصد آن را نامناسب دانستند.
در مجموع ۲۵٫۸٪ از شرکت کنندگان ارتفاع میز مناسب داشتند، در حالی که ۷۴٫۲٪ از دانش آموزان آن را نامناسب می دانستند.
نتیجه گیری شد که مبلمان در سالن های سخنرانی در دانشگاه مورد مطالعه از نظر ارگونومی برای دانشجویان مناسب نیست.
از این رو توصیه می شود که مطالعات بیشتر، از جمله دانشگاه های بیشتری در طیف وسیعی از جامعه، برای تعیین تأثیر مبلمان بر سلامت دانشجویان و لزوم اتخاذ استفاده از مبلمان قابل تنظیم در سالن های سخنرانی برای جلوگیری از خطرات سلامتی انجام شود.
به دلیل استفاده از مبلمان نامناسب رخ می دهد.
- منابع:
- تبلیغات:
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.